Ape pun BOLEH..
i write + u read = we share

Kenapa Perlu Supplement?

I know sepatutnya topic lepas post terakhir ialah perbandingan antara supplement..tapi sy rasa topic ini lebih penting,sy janji,NEXT POST --> supplement comparison...

Seroang doktor india ade cakap...
"makcik,sila amalkan diet yang sihat...kalo x,cholestrol makcik naik lg"
Ini la yang doktor tu slalu cakap kt mak aku...yaa mak aku...
Mak aku menghidap penyakit cholestrol (penyakit ke?)
Mak aku mmg ade masalah cholestrol...dh lame..dh bertahun2 gi hospital..
Results? kadang naik,kadang2 turun...tapi jarang smpai level yg normal..

Doktor ckp "mkn byk buah makcik..follow diet yang sihat...mkn la ikut piramid makanan"

PIRAMID MAKANAN???
bape ramai yg ikut piramid makanan?cube angkat tgn??xnampak pon..hahhaha
kita hidup dlm dunia yang superfast,kelam kabut,full of stress...sape setuju?
tghari,sume org xbalik keje,mkn kt lua...
malam,ade yg masak..diakui ramai yg makan kt umah je kalo yg dh berkeluarga..tapi adakah anda ikut piramid makanan?
yang xbekeluarga,mkn kt lua lg senang..xyah basuh pinggan,jimat masa...

dgn piramid makanan,makanan seharian kita penuh dgn nutrient2 penting..tapi adakah anda sempat membuatnya setiap hari????

n masa sekarang pun,walaupun ikut piramid makanan,adakah kita dapat nutrient2 yang kita perlukan?
makan kita xsemua penuh dgn nutrient...
even sayur,diletak racun supaya serangga xmkn daun sayur tu..
ikan,di letak bahan kimia so nampak fresh...
ayam disuntik supaya cepat besar...
so...anda fikirkn,dptkah nutrient atau racun?
bukan semua tempat mcm tu...tp bandar rasanya mmg mcm tu kan?

Tidak pernah berlaku di dalam sejarah sebelum ini di mana manusia memakan makanan yang telah diproses dan dicemari atau didedahkan kepada banyak racun – dari bahan kimia buatan, tekanan, dadah dan lain-lain bahan pencemar. Badan kita diperbuat daripada sel-sel dan sel-sel ini memerlukan zat-zat khusus supaya boleh berfungsi dengan betul dan mempertahankan diri dari serangan racun di dalam makanan dan persekitaran kita. Racun-racun ini mampu menghasilkan radikal bebas yang boleh merosakkan dan membunuh sel-sel badan kita. Kesihatan sel-sel ini adalah amat penting untuk kesihatan badan kita dalam jangkamasa panjang.

Bidalan kata “Anda adalah apa yang anda makan” membawa makna baru dalam dunia moden. Hari ini kita makan makanan yang telah diproses melalui industri pengilangan. Makanan kita mengandungi racun serangga, racun industri, lemak buatan dan lemak buatan tak tepu. Untuk sebahagian besar dari kita, kesihatan adalah berdasarkan kepada gabungan dari beberapa pilihan yang kita buat seharian. Kebanyakan dari kita membuat pilihan yang kurang baik.

Kita telah mengetahui untuk sihat jangkamasa panjang, kita perlu mengambil penokok zat asas yang lengkap. Pengambilan penokok zat dalam banyak kes adalah melebihi had RDA. Jadi bagaimana cara kita mendapatkan pengambilan penokok zat yang sempurna? Bagaimana anda mendapat 400i.u vitamin E setiap hari, di mana ianya telah dibuktikan sangat penting untuk kesihatan kardiovaskular (jantung) dan penglihatan.

Baiklah, anda boleh mendapatkan Vitamin E dari diet dangan memakan 1.5 pound (0.68kg) biji bunga matahari setiap hari atau minum 1 botol penuh minyak bunga matahari, atau menghabiskan 33 pound (15kg) bayam setiap hari atau anda boleh mendapatkannya dari usana essentials. Dan bagaimana anda mendapatkan 1500mg kalsium dan 400-600 i.u vitamin D dan magnesium untuk kesihatan tulang yang kuat. Baiklah, anda boleh mendapatkannya dari diet dengan meminum susu setiap hari atau dengan memakan 3 tin sardin atau 11 pound keju setiap hari, atau mungkin anda lebih suka 18 pound (8.2kg) oren atau 1 pound (0.45kg) oatmeal, atau 10 pound (4.5kg) kobis setiap hari. Atau anda boleh mendapatkannya dari diet yang berpatutan ditambah dengan penokok zat Usana.

Pokok pangkalnya ialah diet yang seimbang adalah amat penting untuk kesihatan yang baik. Tetapi kajian terkini mendapati, dalam banyak kes, diet sahaja tidak mencukupi. Kebanyakkan dari kita tidak mendapat cukup vitamin, garam galian dan antioksida dari makanan sahaja. Oleh itu penokok zat amat diperlukan. Kunci kepada kesihatan yang baik ialah makan makanan seimbang dan ambil penokok zat berkualiti tinggi iaitu produk yang dicipta untuk melengkapkan diet anda dan membekalkan secara lengkap asas vitamin, garam galian dan antioksida yang diperlukan setiap hari untuk mengekalkan kesihatan yang baik dalam jangka masa panjang.

Tetapi jangan hanya mengambil apa yang saya kata. Biar saya petik dari satu artikel yang diterbitkan oleh 'Persatuan Perubatan Amerika' pada Jun 2002. Penulis menyatakan 'Kebanyakan dari kita tidak mendapat semua vitamin secukupnya dari diet sahaja... Oleh itu amat wajarlah untuk semua orang dewasa untuk mengambil penokok zat. Ambillah nasihat ini. Ambillah penokok zat berkualiti tinggi dari Usana untuk mendapatkan zat yang mencukupi. Ambil penokok zat setiap hari dan amalkannya sepanjang hayat. Kesihatan anda bergantung kepadanya.


Apa yg saya tau,badan kita tidak boleh membuat nutrient2 yang penting untuk support sel2 dalam badan...semua mesti diambil dari luar..kita mesti makan sesuatu yg berkhasiat,seperti sayur,ikan,telur,susu untuk memenuhi keperluan badan...tanpa nutrient2 yang penting tu,dptkah badan kita terus kekal sihat?figure it out....


So u guys,keep eating healthy,doesnt matter anda nk makan nutritionals supplement ke,atau nk sediakan makanan ikut piramid makanan...

bila kita eat healthy,DEGENERATIVE DISEASE akan dapat kita hindarkan...


0 comments:

About Me

My photo
i'm an UiTM ex-student and USANA Associates..:D welcome to my blog.. where i write and u read.. dont forget to leave a comment... :-) lalala... any Questions about USANA Products and Business opportunity,feel free to- email me at : zahirmd@gmail.com FaceBook : facebook.com/zahirmd

Comment and Critics..


ShoutMix chat widget

Followers


Recent Comments..

Logs...