Ape pun BOLEH..
i write + u read = we share

MAS visit...

wednesday...9.00 am...

sume org dah bersiap sedia nak pegi MAS subang...
ni lawatan sambil belajar serta bermain2 tuk kitorang...haha....

kitorang dalam 30 lebih org pegi MAS subang naik bas UiTM...
mmg best ar...kecoh siot...hahaha...aku la kecoh lebih...
xjauh pon tempatnye..dalam 30minit jek...ala kat subang je pon...

sampai kat MAS,camera xleh bawak masuk...
so camera2 kene kuarantin kat bilik guard...haha..padan muke camera tuh...
pastu kitorang pon dibawa masuk ke bilik presentation...
pastu ade la org tu present pasal MAS..

die cakap ape MAS wat,ape bisnes MAS wat,mcm2 la die cakap...
dalam 2jam gak ar die bercakap...aku mule2 consentrate je...
dah lame2 aku pon bosan..rase nak tido jek...dah la perut lapa nak mampos....

then pas je abis,kitorang trus kuar...pastu pegi la duduk kat satu tempat..
kat tempat tu plak aku ternampak 2 pinggan besar karipap,mee ngan air...
huaahh...lapa nih...budak2 ni plak wat2 malu...
pastu ade lak suare cabar aku...
"wei chong kalo ko xstart,sume org malu nak start bukak tuh"
wahh...ni mmg mencube kesabaran aku nih...
aku pon dgn hati yang kering serta perut yang lapa,pegi la ambik gelas polisterin tuh...
pastu aku tuang la air...
bleh plak brader tu dtg...die cakap...

adik2 jgn makan n minum dulu eh...ape kate kite pegi hangar dulu....nnt baru makan...

arrghh...malu siot...baru je nak minum..dah la ramai org blame aku...
ahh pedulik ape org blame...hentam je...tapi xjadi la aku minum..
tpakse la tunggu...lapa nih....

Pastu kitorang pegi la tgk2 ape yang ade kat MAS ni...pegi tgk SAFETY department,pegi tgk LAB diorang...LAB diorang bosan weih...sume duk melepak je...

pastu part yang paling best,pegi HANGAR...akhirnye dapat gak aku masuk kapal terbang 747-400...
diorang tgh modified kapal terbang tu nak transfer jadi Al-waheer airways...ntah aku pon xingt...
tapi diorang nak modified la...abis sume bende diorang bukak...

pastu dapat tgk diorang test engine B747..kuat giler bunyik...mmg best ar dapat tgk...depan mate la katekan...pastu aku blasah speaking ngan mamat bername SARAVANAN...

seorang india yang telah mnjalani latihan selama 5 tahun..
aku tanye die camne nak masuk MAS jd engineer...sbb dulu kan aku bercite nak jd pilot...tapi xkesampaian..sbb add math aku 6..hahah...
die pon ckp..aku kene undergoes 5 years training,paling cepat 3 tahun...
sbb kene faham system kapal terbang tu completely..
pastu kene ambik lesen DCA...
pastu kene bound ngan company selama 10tahun...huih lame siot...
dalam hati aku...xjadi la nak jd engineer MAS...dah malas dah nak sambung lg tahun ni..

pastu die cakap...kalo training ngan MAS xyah bayar...MAS bg elaun...
dah jadi engineer nnt gaji dalam 9k-10k...
tapi life xde...ikut ar MAS assign katne..kalo kat KLIA keje 12jam sehari...
kalo kat subang keje office hour...
aku nak jadi MAS engineer bukan ape..sbb kat KK pon ade hangar repair...
so bleh la aku balik kampung..haha...tul x?
tapi kene ade lesen..lesen tu plak depends on jenis kapal terbang...kalo nak ambik lesen
B747,kene keje kat KLIA nga SUBANG..sbb kat ctu je flight tu wat maintainance...
kat KK ade B737 jek...

pas dah abis melawat hangar,kitorang pun balik ke tempat makanan td..haa baru la bleh melantak...haha...

visit kali ni best..sekurang2nye dah tau ape yang industri nak...
industri skrg tanak theory2 nih...diorang nak skill...technical skill..
tu yang lebih penting...tapi kat klas balajr theory jek..skill kat lab je ade...

ha tu la review pasal MAS visit...tu je yang aku bleh tulis..xbyk sgt pon sbb kejap je....
ok aku nak wat report...jom2 tlg aku wat report...haha..





1 comments:

pernah gak merasa naik 747-400...


About Me

My photo
i'm an UiTM ex-student and USANA Associates..:D welcome to my blog.. where i write and u read.. dont forget to leave a comment... :-) lalala... any Questions about USANA Products and Business opportunity,feel free to- email me at : zahirmd@gmail.com FaceBook : facebook.com/zahirmd

Comment and Critics..


ShoutMix chat widget

Followers


Recent Comments..

Logs...